• Volgens geldende afspraken mag Schiphol tot 2021 niet verder groeien dan 500.000 vluchten per jaar.
  • Schiphol (en KLM) vinden verdere groei noodzakelijk.
  • Wethouders van omliggende gemeenten denken daar anders over.
  • Het kabinet wil Schiphol in principe stapsgewijs laten doorgroeien naar 540.000 vluchten per jaar.

Het is tijd voor het kabinet om een besluit te nemen over de toekomstige groei van Schiphol. Dat zei topman Dick Benschop van de luchthaven medio februari. “Doe het nou. Get Schiphol done”, spoorde hij de politiek aan. Volgens hem is al het nodige voorwerk al afgerond.

De twee belangrijkste besluiten die voorliggen, zijn het aantal vliegbewegingen rond Schiphol de komende jaren en de opening van Lelystad Airport. Benschop verwachtte daar “in de komende weken” duidelijkheid over te krijgen.

Groei van de luchtvaart ligt politiek gevoelig. Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur gaf afgelopen jaar aan dat ze Schiphol vanaf 2021 in principe wil laten doorgroeien naar 540.000 vluchten per jaar. Maar dan moet de overlast voor omwonenden wel afnemen en er moeten veiligheidsgaranties zijn.

De huidige limiet voor Schiphol ligt op 500.000 vluchten per jaar

Gemeenten rondom Schiphol voelen niets voor verdere groei vanaf 2021

Uit een maandag gepubliceerde peiling van Het Financieele Dagblad onder 32 regiogemeenten in de buurt van Schiphol blijkt dat wethouders vinden dat het vergroten van de leefbaarheid en het terugdringen van overlast prioriteit moet krijgen.

De aangrenzende gemeenten vinden een verdere stijging van het aantal vliegbewegingen op dit moment "onwenselijk", zo blijkt uit de peiling van het FD. Veel gemeenten willen pas over verdere groei van Schiphol praten vanaf 2023.

Naast overlast en veiligheid, is ook de stikstofuitstoot sinds enkele maanden een belangrijk thema bij de verdere groei van Schiphol. Begin dit jaar adviseerde een commissie onder leiding van VVD-prominent Johan Remkes dat  de luchtvaart in Nederland alleen kan groeien als de stikstofuitstoot door de sector afneemt.

De gewenste groei van Schiphol en het openen van Lelystad Airport zouden dan ook alleen mogelijk zijn als de luchtvaart in zijn geheel minder stikstof uitstoot, oordeelde de adviescommissie. Alle sectoren moeten namelijk 'stikstofruimte' inleveren.

Uit onderzoek blijkt dat de uitstoot van stikstof door de sector groter is dan eerst gedacht. Van de totale stikstofneerslag in Nederland komt 0,7 tot 1,1 procent uit de luchtvaartsector. Maar het beeld dat de luchtvaart een grote vervuiler is op het gebied van stikstof, is dus onterecht, aldus de commissie.

De sector moet wel zijn bijdrage leveren. Remkes ziet vooral rond luchthavens kansen om stikstofneerslag te verlagen, zoals elektrisch taxiën en het inzetten van lichtere vliegtuigen.

LEES OOK: Het dichthouden van Lelystad Airport is ‘verkapte staatssteun’ aan KLM, zegt Ryanair-topman Michael O’Leary